Stres – przyjaciel czy wróg?
Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji:
- uświadomienie sobie istnienia stresu jako czynnika wpływającego na jakość życia
- pomoc w zrozumieniu istoty i przyczyn stresu
- pomoc w poznaniu czynników stresogennych i własnej odporności na stres
- kształcenie umiejętności pozytywnego radzenia sobie ze stresem, zapoznanie z różnymi metodami pokonywania stresu
Środki:
- arkusze – „Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu”,
- arkusze – „Recepta na stres”,
- kartki,
- plansza z definicją stresu oraz poziomami stresu
Metody:
- zadaniowa,
- elementy wykładu,
- dyskusja,
- burza mózgów
Formy:
- przedmiotowa – poznawcza, twórcza, zabawowa
- organizacyjna – indywidualna, grupowa, zbiorowa
Przebieg lekcji:
- Czynności organizacyjne.
- Wprowadzenie w tematykę zajęć.
- Ćwiczenie „Co to jest stres?” – skojarzenia i zdefiniowanie pojęcia.
- Ćwiczenie „Co mnie stresuje?” – wymienienie przez uczniów przyczyn swoich stresów.
- Omówienie objawów i poziomów stresu.
- Ćwiczenie „Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu” – ustalanie przez uczniów optymalnego dla nich poziomu stresu.
- Omówienie czynników determinujących reakcje na stres.
- Tworzenie przez uczniów katalogu sposobów radzenia sobie ze stresem.
- Ćwiczenie „Recepta na stres” – wybranie przez każdego ucznia metod walki ze stresem, które najbardziej mu odpowiadają.
- Podsumowanie zajęć.
- Zakończenie zajęć, podziękowanie uczniom za udział.