Stres – przyjaciel czy wróg?

Czas trwania: 45 minut

 

Cele lekcji:

  • uświadomienie sobie istnienia stresu jako czynnika wpływającego na jakość życia
  • pomoc w zrozumieniu istoty i przyczyn stresu
  • pomoc w poznaniu czynników stresogennych i własnej odporności na stres
  • kształcenie umiejętności pozytywnego radzenia sobie ze stresem, zapoznanie z różnymi metodami pokonywania stresu

 

Środki:

  • arkusze – „Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu”,
  • arkusze – „Recepta na stres”,
  • kartki,
  • plansza z definicją stresu oraz poziomami stresu

 

Metody:

  • zadaniowa,
  • elementy wykładu,
  • dyskusja,
  • burza mózgów


Formy:

  • przedmiotowa – poznawcza, twórcza, zabawowa
  • organizacyjna – indywidualna, grupowa, zbiorowa


Przebieg lekcji:

  • Czynności organizacyjne.
  • Wprowadzenie w tematykę zajęć.
  • Ćwiczenie „Co to jest stres?” – skojarzenia i zdefiniowanie pojęcia.
  • Ćwiczenie „Co mnie stresuje?” – wymienienie przez uczniów przyczyn swoich stresów.
  • Omówienie objawów i poziomów stresu.
  • Ćwiczenie „Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu” – ustalanie przez uczniów optymalnego dla nich poziomu stresu.
  • Omówienie czynników determinujących reakcje na stres.
  • Tworzenie przez uczniów katalogu sposobów radzenia sobie ze stresem.
  • Ćwiczenie „Recepta na stres” – wybranie przez każdego ucznia metod walki ze stresem, które najbardziej mu odpowiadają.
  • Podsumowanie zajęć.
  • Zakończenie zajęć, podziękowanie uczniom za udział.